مهندسی معدن
مهندسی معدن

مهندسی معدن

سهم معدن کاری در تمدن بشری

سهم معدن کاری در تمدن بشری:

معدن کاری دومین فعالیتی است که انسان های اولیه پس از کشاورزی بدان دست یافته اند . این دو فعالیت را بی شک باید در زمره ی صنایع اولیه  یا مادر در تمدن بشری قلمداد کرد.

در بیان اهمیت بنیادین معدن کاری در فرهنگ قدیم و جدید ،

 ذکر این نکته کافی است که طبیعت فقط منابع محدودی برای تولید ثروت در اختیار بشر قرار داده است . معدن کاری و کشاورزی ( که زراعت ،  شکار ، ماهیگیری ، دامداری  و ... را شامل میشود ) راههای دسترسی به این منابع هستند.

                         

از دورانهای ما قبل تاریخ ، معدن کاری جزء لا ینفک زندگی بشری بوده است . واژه معدن کاری در اینجا در گسترده ترین مفهوم خود و به معنی استخراج کلیه ی مواد معدنی طبیعی (جامد ، مایع ، و گاز) از زمین با هدف بهره برداری و رفع نیاز های بشری ، به کار گرفته است. منظور از بهره مندی و رفع نیاز ها ، آن بخش از خواسته های ضروری بشر است که در خلال سالیان متمادی ، منحصرا از طریق بیرون کشیدن مواد معدنی از دل زمین به دست آمده است.

موارد استفاده انسان از مواد معدنی

نیاز یا مورد استفاده

              هدف

زمان

ابزار و ظروف

غذا و سر پناه

ما قبل تاریخ

سلاح

شکار ، دفاع ، جنگ

ما قبل تاریخ

زینت الات و تزئینات

جواهرات،وسایل آرایش ؛ رنگ آمیزی

عهد قدیم

پول و سکه

تبادل کالا و پول

عهد عتیق

ساختمان و وسایل

سر پناه و حمل و نقل

عهد عتیق

انرژی

گرما و برق

قرون وسطی

ماشین الات

صنعت

قرون جدید

جوش هسته ای

جنگ و برق

قرون جدید

 

  در حقیقت بیشتر اعصار فرهنگی بشر با مواد معدنی و مشتقات آنها شناخته شده و پیوند خورده است. از جمله این اعصار عصر حجر( تا 4000 سال ق.م) ، عصر برنز( 4000 تا 1500 سال ق.م)، عصر آهن ( 1500 سال ق.م تا 1780 میلاد) ، عصر فولاد ( 1780 تا 1945 میلادی) و عصر اتم (از 1945) را نام برد . نه تنها اعصار با مواد معدنی شناخته و معروف شده اند ، بلکه در بسیاری از مراحل بارزدر تاریخ بشری (سفرمارکوپلو به چین ، سفر دریایی واسکودوگاما به آفریقا و هند، کشف دنیای جدید توسط کلمب و هجوم جویندگان طلا به سر زمین های کالیفرنیا، افریقای جنوبی ، استرالیا و الاسکای کانادا) نیز مواد معدنی به عنوان هدف و انگیزه اولیه مطرح بوده اند.

  این نکته نیز قابل اثبات است که مواد معدنی و معدن کاری با تفوق و برتری تمدن های بزرگ تاریخ پیوند خورده است . در حقیقت تمایل و حرص دستیابی به ذخایر و ثروتهای معدنی را انگلستان و اسپانیا ، سلطه اسپانیا و انگلیس و فرانسه بر آمریکای شمالی و جنوبی و استعمار آفریقا و بخش هایی از آسیا توسط نیروهای مختلف اروپایی دانست. نوع متفاوتی از امپراطوری مدرن نیز در جهان مغاصر در قالب یک اتحادیه اقتصادی (سازمان کشورهای تولید و صادر کننده نفت OPEC ) برای کنترل تولید و قیمت های نفت خام به عنوان نشانه ای از قدرت و عظمت مواد معدنی سر برآورده است.

منبع:کتاب اصول مهندسی معدن ، هاوارد ال.هارتمن  ت. مهدی یاوری 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد